måndag 23 augusti 2010

Älskade mage

Vecka 35 (34+3) 

Kroppen: Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.

7 kommentarer:

Nina, mamma till Hugo, Max & Vincent sa...

Ja du kan nog vara lugn, eller hur är det med magen nu?
Både dagar och veckor är ju viktiga nu, det händer mycket på kort tid. Skulle den födas nu så är det ju ingen fara med barnet liksom, det är väl bara att han/hon kanske inte kan lära sig att äta lika fort som en längre gången och att den sover mer.
Men vi håller tummarna på att han/hon väntar iaf 3 veckor till så slipper ni matproblemen :)
Tänker på dig varje dag, är så nyfiken på hur allt går :)

Max & Vincent är som fullgångna bebisar vid denna ålder tror jag, hehe minns inte riktigt hur dom ska vara,, men dom har kunnat fixera blicken i några veckor, dom ler lite smått och man får liksom kontakt. :)
Kram

helen sa...

Jo men kan tänka mej det, svårt när man har ett barn sedan tidigare och slappna av :) Hur långt har gubben hem då nu eftersom de börjar dra ihop sej närmare BF? De började stiga i v32. Kramar

Jenny sa...

Klart att jag ska baka äppelkaka tills nästa gång ni kommer =) Åh så kan vi ju hyra en film till också och bara mysa =)

helen sa...

Jaha, jobbar han i edsbyn. skönt att hon är lite äldre och förstår det, en 2-3åring skulle haft lite svårare att på visa empati för sin havande mamma :) Okej, låter som ni har planerat det väl, kanske blir samma sak för dej som för sandra tofält då, gör de mesta jobbet hemma sedan säger de pang när du kommer in förlossningen. Hoppas han hinner i tid. Men jag håller tummarna att de startar under en helg så slipper ni ta back up planerna :) Kraam

Jenny sa...

Jajamensan det är nu på fredag som vi ska till Borlänge. Åker cirka 08.00 från Edsbyn..men åker Faluvägen både dit och hem. Ska bli så kul att shoppa =)

Nina, mamma till Hugo, Max & Vincent sa...

Jo jag vet :) har tänkt köpa en sån, har inte blivit av än bara :)
kram

sandra tofält sa...

Jag tror att det blir en kopparspiral isf. Känns bäst så :)

Ja, precis. Jag har ju börjat satt i gång med träningen före varje graviditet - men sen blev jag gravid & då har jag inte orkat träna. Så nu SKA jag hålla i det & inte bli gravid :p Det är ju som sagt viktigt att kroppen hinner få återhämta sig mellan grav. så att man är något pigg & kroppen hel när man ska bära ett barn till. På så sätt har jag tyckt att det varit skönt med ca 3 år mellan kidsen. För mig är det en lagom ålderskillnad. Jag skulle kunna tänka mig två år också.

Ja, om ni ändå ska ha en hel hop av kids så är det bara att köra. haha. Ja, ni hinne rju känna efter när detta barn har kommit. Man vill ju hinna njuta av den nya familjemedlemen ett tar först innan man funderar på en till.
Fyra barn skulle jag också kunna tänka mig, men gubben säger ifrån :p

En flicka blir det :) Vad roligt att du också har ändrat dig. Snart får vi se vad det är för en filur :)

Kram!