måndag 24 januari 2011

Köttfärslimpa

Denna köttfärslimpa är sååå himla god!  Såsen gör det så utomordentligt gott!
Jag gör alltid dubbelt av denna när jag gör men skriver "grundreceptet" så¨får ni välja själv.

Du behöver:
500g köttfärs
1 gul lök
1 ägg
2 dl mjölk
3-4msk ströbröd
2-3 pressade vitlöksklyftor (jag brukar köra med vitlökskrydda bara)
1 krm vardera svart/vitpeppar
1 tsk salt

1 pkt bacon
1 pkt riven ost

Sås
3 dl vispgrädde
1dl ketchup
1dl sweetchilisås

Gör så här blanda ihop köttfärsen, lök, ägg, mjölken ströbrödet samt kryddorna.
Lägg ut köttfärsblandningen som en limpa i en ugnssäker form. Stek sedan på bacon paketet lite lätt och lägg sedan dem tvärs över limpan.
Sedan blandar du ketchupen och chilisåsen med vispgrädden sedan häller du detta över.

Sen in i ugnen i 45min i nedersta fallsen i 200grader
Om du gör en dubbel satts så öka tiden till ca 60min

Detta serverar jag med koktpotatis!!

Enjoy!

Inga kommentarer: