fredag 5 november 2010

Förlossningsberättelse

Nu kommer min förlossningsberättelse :)

Jag vaknar på måndag morgon den 4oktober 2010 ca 06.30.
När jag vaknar så känner jag att jag har ont i magen, men det känns som att jag är så kissnödig så det gör ont.
Så jag klev upp på morgonen och gick på toa. Men det gick inte över. Gick tillbaka till sängen för att vänta på att alarmet skulle ringa, men det kändes bara jobbigt att ligga ner. Går ut till köket och kokar lite kaffe innan jag väcker Lea.
Vid 7 tiden går jag in och väcker Lea och börjar göra iordning henne för dagis. Hon äter frukost och klär på sig sedan satte hon sig och tittade på teve. Nu börjar jag inse att det är något på gång då det onda börjar komma tillbaka i intervaller. Börjar att klocka det hela och ser tiden mellan värkarna- 3-4minuter.
Värkarna började att bli starkare och starkare och jag känner att jag vill inte gå med Lea till dagis med så pass "kraftiga" värkar. Kommer inte kunna hålla minen och bita ihop. Vill ju inte visa dagis att jag står med värkar. Så jag väcker jonas vid 07.45 så han får gå med Lea.
Medans han är och lämnar Lea så ringer jag in till Förlossningen och frågar dom hur jag ska göra.

De tyckte så klart att jag ska komma in. Så packa in sakerna i bilen och ringa svärmor så hon hämtar Lea på dagis. Åker in på McDonalds och köper frukost :P

Väl påväg in till Falun börjar det att hända grejer. Värkarna började göra ont. Nu insåg man att idag kommer Jonas att bli pappa och jag mamma till ett till underbart barn.

Jag, en sån kaffenarkoman som jag är kommer in på förlossningen med kaffemuggen i högsta hugg från McDonalds :P Jonas bad mig att lämna den i bilen. Nej, inte mitt kaffe inte!

Vilken man jag har. Underbar var han hela tiden. Det hade inte kunnat blivit bättre! Under hela händelseförloppet fanns han där, lugn och man kände verkligen hans stöd. Massage fick man också :D 

Kommer in till förlossningen KL 10.23
De sätter CTG och kollar allt. 
Jag talar om att jag vill inte ha någon bedövning. Jag klarade första utan och försöker gå in med den inställningen nu också talar jag om för barnmorskorna.
De svarar och säger att klara du det med den första så gör du det nu också.
Kollar hur mycket jag var öppen, 5cm. Jag känner att - Ah halva jobbet klart :)

Barnmorskorna säger att det vore roligt om vi hinner förlösa dig innan KL 13.00 för då går vi hem och de nya barnmorskorna för dagen kommer in.
Jag hoppades verkligen att jag skulle hinna det också.
KL 12.44 kollar dom mig igen. Öppen 6cm - Gaaah inte mer känner jag. Hur länge kommer detta att ta om jag öppnat mig 1 cm på 2 timmar!

KL 13.00 Krystvärkar
KL 13.02 Går vattnet
KL13.06 En liten Oliver tittar ut :)

Barnmorskorna fick vara med trotts allt :) Att det kan hända SÅÅÅ Mycket på så kort tid. Bara en kvart före var jag bara öppen 6cm. Lille Oliver var påväg att födas i hel hinna. alltså i "vattenblåsan" men den gick sönder innan han hann ut. Allt gick ju så fort så hans huvud var inte ens format, och barnmorskorna verkade så förvånad över hans fint runda och opåverkade huvud!

Som sagt allt gick fort och bra och jag klarade även denna förlossning utan bedövning!

Kram

6 kommentarer:

Nina, mamma till Hugo, Max & Vincent sa...

Åh va underbart att läsa :)
Visst går det fort! Jag var öppen 6 cm sen helt plötsligt 10, undrar hur fort det går nästa gång :p
Vincent föddes i sin vattenblåsa ;)
Lite coolt.

Hur mår ni nu?
kram

Nina, mamma till Hugo, Max & Vincent sa...

Hehe ja Ronny & barnmorskorna såg hur han flöt där i :p
Synd att inte jag fick se de hehe.
Ja det förstår jag, är väldigt trött av mig jag också och det är inte lätt när man inte får sova hela nätter :p
men man vänjer sig väl.
Jo då det är rätt okej, med er då?
Gör ni nåt kul i helgen?
kram

Lotta sa...

Du är grym som fixade det igen utan bedövning!! :)

Tack själv för idag...det gör vi om tycker jag!! :D

Kram

catte sa...

Jadu mig spelar det absolut ingen roll, har ändå ingenting för mig på dagarna. Men babycafeet är bara på torsdagar tror jag.
Vart lite osäker nu, men kan ju kolla upp det!

Riktigt starkt att klara av en födsel utan bedövning! Jag tror aldrig jag hade fixat det. ^^

Kramar

sandra tofält sa...

Härligt att allt gick så bra & fort. Vi är nog som gjorda för att föda barn vi OCH fixa det utan bedövning :) Man känner att man lika gärna kan skita i den när man har fixat det en gång förut - eller hur? :)

Kul att ni fick en pojke denna gång också! :)

Kram!

M & V sa...

Vincents huvud vad också alldeles runt och det var tydligen ovanligt bland förstföderskor! :)

Det är fortfarande inte klart om han har det eller ej, endast en blodprov som skickas till Amsterdam kan avgöra det.. Men eftersom att han inte har problem med hjärtfrekvensen så behöver vi inte påbörja någon medicinering nu iaf! :) Så jag hoppas att han är frisk, för har man det så har man det, det är inget som kan utvecklas med tiden.
Kramar